Метою викладання навчальної дисципліни «Методи соціальної роботи» є підвищення їх професійної компетентності шляхом інтеграції теоретичних і практично-орієнтованих знань, умінь та навичок щодо використання методів соціальної роботи з різними категоріями отримувачів соціальних послуг.

Завдання:

-       проаналізувати наукові уявлення про організацію соціальної роботи як виду практичної діяльності;

-       виробити практичні уміння по використанню сучасних методів соціальної роботи у професійній діяльності;

-       показати можливості використання методів соціальної роботи у різних напрямах роботи соціального працівника;

-       сформувати гуманістичні установки по відношенню до суб’єктів і самого процесу соціальної роботи.

Професійні компетенції, які мають здобути студенти:

ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 11. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК 14. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.

ЗК 15. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.

ФК 1. Знання і розуміння сутності, значення і видів соціальної роботи та основних її напрямів (психологічного, соціально-педагогічного, юридичного, економічного, медичного).

ФК 2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.

ФК 4. Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.

ФК 5. Здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах.

ФК 8. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з соціальними об’єктами в польових і лабораторних умовах.

ФК 9. Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів.

ФК 10. Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.

ФК 11. Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей, гендерних, етнічних та інших особливостей.

ФК 13. Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.

ФК 19. Здатність оцінювати результати та якість професійної діяльності у сфері соціальної роботи.

ФК 20. Здатність до сприяння підвищенню добробуту і соціального захисту осіб, здійснення соціальної допомоги та надання підтримки тим, хто перебуває у складних життєвих обставинах.

ФК 21. Здатність до аналізу та вирішення проблемних ситуацій, пов’язаних із порушенням прав особистості.

ФК 22. Здатність надавати соціально-педагогічну допомогу дітям та сім’ям, сприяти виробленню навичок самодопомоги.

ФК 23. Здатність організовувати соціально-педагогічну роботу в закладах освіти.

 

III. МІСЦЕ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ У СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНІЙ СХЕМІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ

Перелік дисциплін, які вивчаються раніше:

- етика соціальної роботи;

- вступ до спеціальності;

- теорія соціальної роботи;

- практикум із соціальної роботи;

- правові основи соціальної роботи.

 

IV. ПРОГРАМНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ

ПРН 1. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних задач і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.

ПРН 3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.

ПРН 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми.

ПРН 5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.

ПРН 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.

ПРН 7. Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення у ході розв’язання професійних завдань.

ПРН 11. Використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин.

ПРН 12. Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.

ПРН 13. Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.

ПРН 14. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога.

ПРН 16. Застосовувати методи менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.

ПРН 17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів.

ПРН 19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.

ПРН 23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки